Een blik op 2018

Wat deden wij in 2018 voor jouw pensioen? Hoe belegden wij ons pensioenvermogen en wat leverde dat op? En hoe ging het met het herstel van onze financiële situatie? We laten je graag in een oogopslag zien hoe wij in 2018 voor jouw pensioen zorgden.

Samen waardevol

Je bent elke dag druk bezig met je werk of je zaak....

Je bent elke dag druk bezig met je werk of je zaak. Wij begrijpen dat. Toch is het goed om het niet alleen vandaag goed te regelen, maar ook later. In 2018 hebben wij nogmaals uitgesproken dat ieder stukje pensioen belangrijk is. Samen willen we op een zorgvuldige manier bouwen aan waarde voor nu en later. Zodat jij niet alleen nu kunt leven van wat je verdient, maar ook later als je met pensioen bent. Want een goed pensioen voor morgen vraagt vandaag om slimme keuzes. Die keuzes maken wij voor zowel werknemers als werkgevers in de horeca en catering.

Hoeveel pensioen je bij ons hebt en meer informatie daarover vind je hier.

Voor harde werkers

Voor alle werkgevers en werknemers in de horeca en catering zijn wij er....

Voor alle werkgevers en werknemers in de horeca en catering zijn wij er. Dus of je nu elke dag door het mulle zand loopt om strandgangers een drankje te brengen, bezig bent met het op de kaart zetten van een nieuwe zaak, inmiddels niet meer in de horeca of catering werkt of met pensioen bent: wij zijn er voor jou en jouw inkomen voor later. In 2018 heeft er weer groei plaatsgevonden in het aantal werknemers en werkgevers dat wij bedienen.

Klik hier voor meer informatie voor werkgevers, hier voor meer informatie voor deelnemers of hier voor meer informatie voor gepensioneerden

Goede zorg voor jouw pensioen

Pensioenfonds Horeca & Catering is de beheerder en uitvoerder van de pensioenregelingen voor alle werknemers in de horeca en catering. Bij ons werken mensen met hart voor de branche. Met elkaar zorgen wij goed voor jouw pensioen. Door slimme keuzes te maken en in te spelen op nieuwe ontwikkelingen. Onze mensen zorgen ervoor dat alles op rolletjes loopt, tegen zo laag mogelijke kosten. Zo blijft er zo veel mogelijk geld over voor jouw pensioen. Uiteraard mag je van ons verwachten dat wij onze zaken goed op orde hebben. We behaalden in 2018 de certificaten die onze betrouwbaarheid aantonen en waarborgen.

Meer over wat wij als pensioenfonds willen bereiken vind je hier.

Financiële dekking

Iedereen wil een goed pensioen, nu en in de toekomst....

Iedereen wil een goed pensioen, nu en in de toekomst. Ons pensioenvermogen is daarom hoger dan wat we moeten betalen. Onze dekkingsgraad was in 2018 113%. Dat betekent dat wij voor elke euro die we moeten betalen, 1,13 euro in kas hadden. Dat moet 1,25 euro zijn. Binnen tien jaar willen wij op dat bedrag zitten. Vanaf een dekkingsgraad van 110% mogen wij de pensioenen verhogen. Dat deden wij daarom per 1 januari 2019 met 0,2%.

Meer over deze verhoging of over onze dekkingsgraad lees je hier.

Zorgvuldig beleggen voor later

We willen waardevol zijn voor onze klanten....

We willen waardevol zijn voor onze klanten. Dat doen we door rendement te realiseren op de ingelegde premies. Wij willen dat het geld dat we beheren zoveel mogelijk groeit. Daarom beleggen we het zorgvuldig en met aandacht voor rendement én mens en maatschappij. Beleggen gaat gepaard met het nemen van risico. Het ene jaar kan beter zijn dan het andere. In 2018 was het rendement -0,76%. Hiermee komt het gemiddelde netto rendement van de afgelopen 5 jaar op 8,66%.

Meer over onze (beleggings)resultaten in 2018 lees je in ons jaarverslag.

Met hart voor de wereld en elkaar

Minder voedsel verspillen, zorgvuldig omgaan met energie....

Minder voedsel verspillen, zorgvuldig omgaan met energie; iedereen werkt op zijn of haar manier mee aan een beter milieu. Ook wij nemen onze verantwoordelijkheid en hebben groene doelen. We vergroten onze duurzame invloed door samen te werken met andere investeerders en actief onze stem te laten horen. Voor een leefbare wereld nu en later. In 2018 vernieuwden wij ons maatschappelijk verantwoord beleggen beleid en omarmden twee sustainable development goals (SDG’s), te weten SDG 12: Duurzame consumptie en productie en SDG 13: Klimaatverandering aanpakken. We koppelden daaraan een aantal specifieke doelstellingen die we de komende jaren willen realiseren.

Meer over duurzaam beleggen vind je hier.

Continu verbeteren

We willen waardevol zijn voor onze klanten in alles wat we doen....

We willen waardevol zijn voor onze klanten in alles wat we doen. Daarom vragen we werkgevers en werknemers regelmatig hun mening te geven. Zo kunnen we samen onze dienstverlening verbeteren. En daar wordt iedereen beter van. In 2018 hielpen werkgevers en werknemers ons weer via een tevredenheidsonderzoek. Naast inzicht gaf de feedback ook voldoende aanknopingspunten om onze dienstverlening nog beter te maken. Hiermee gaan we in 2019 aan de slag.

Meer over de verbeterpunten die uit de onderzoeken naar voren kwamen vind je hier.